Career

4 tips om meer te bewegen tijdens het werk

Uit onderzoek van het NOC*NSF is gebleken dat ruim één op de drie Nederlanders minder is gaan sporten sinds de eerste lockdown in maart. Dat dit een slechte ontwikkeling is, dat kunnen we allemaal wel bedenken. Bewegen is belangrijk en goed voor onze fysieke gezondheid. Wist je dat voldoende lichaamsbeweging ook het risico op depressieve klachten verminderd en zelfs je werkprestaties kan verbeteren? Maar hoeveel moet je bewegen en hoe zorg je ervoor dat je meer beweegt tijdens het thuiswerken? Wij gingen voor je op onderzoek uit en delen vier tips met je.

Beweegrichtlijnen

Naast dat ruim een derde van de Nederlandse bevolking minder is gaan sporten, is het zelfs zo dat bijna één op de tien helemaal is gestopt. Wat wij opvallend vonden, is dat er ook een groep mensen is die juist méér is gaan bewegen sinds de uitbraak van het coronavirus. Zij doen dit om gezonder te leven en een gezond gewicht te krijgen. Aan deze mensen willen we het voorbeeld nemen, welke sporten zijn deze mensen dan gaan doen? Wandelen, hardlopen en fitnessen zijn het meest genoemd.

De gezondheidsraad brengt advies uit over een gezonde leefstijl. Bewegen maakt hier natuurlijk een onderdeel van uit. Hun advies geldt als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Meer bewegen

Hoe meer je beweegt, hoe beter het dus is. Maar voor veel van ons zijn de dagelijkse beweegmomenten minder geworden afgelopen jaar. Zo hoeven we door het thuiswerken, niet meer naar ons werk te fietsen en doen we het liefst één keer per week boodschappen (die we dan bij voorkeur ook nog eens thuis laten bezorgen). Hier komen onze tips om meer te bewegen tijdens het thuiswerken.

WERKEN BIJ PEAK-IT
Bekijk snel onze IT-vacatures!
Wil jij samen met een ambitieuze groep mensen meewerken aan het hart van een organisatie?
BEKIJK ALLE VACATURES

Tip 1: Lopen

Lopen kan overal. Maak bewust de keuze om elke keer als je iemand aan de telefoon hebt om dit lopend door je huis te doen. Zo zet je vanzelf weer een aantal stappen extra op een dag. Daarnaast is het een goede tip om in de lunchpauze een rondje buiten te gaan lopen of juist een blokje te gaan lopen als je klaar bent met werken.

Tip 2: Zet een timer

Idealiter beweeg je elke 20 minuten, maar het is natuurlijk een beetje een gek gezicht als je midden in je Teams-overleg een aantal keer gaat staan om squats te doen. Zet daarom een timer om elk uur even kort te bewegen. Doe een aantal oefeningen op de plaats, doe een dansje op je favoriete nummer of loop een paar keer de trap op en af.

Tip 3: Schoonmaken

Je gezinsleden of huisgenoten zullen je dankbaar zijn. Zet na een dagje hard werken je favoriete playlist aan en maak je huis schoon. Van schoonmaken kan je namelijk een behoorlijke work-out maken. Schrob eens extra hard je badkamertegeltjes en maak hurkend alle hoeken en gaten schoon die je normaal uit gemak overslaat. Al snel zul je merken dat het zweet je op de rug staat. Dat is ook niet gek want met schoonmaken gebruik je je hele lijf. Wist je dat je met stofzuigen al snel zo’n 250 kcal per uur verbrandt?

Tip 4: Gewichtjes

Gebruik dagelijkse voorwerpen als gewichtjes. Heb je een flesje met water gevuld? Til hem een paar keer boven je hoofd. Wordt er een pakketje bezorgd? Doe dan walking lunches terwijl je hem van je voordeur naar je woonkamer brengt. Kijk niet vreemd op als je de volgende dag stiekem toch wat spierpijn hebt gekregen.

Liefs Kathinka & Barbara

Topic