Op de werkvloer

5 tips om meer initiatief te tonen op de werkvloer

Wanneer was het voor de laatste keer dat jij initiatief nam? Voor sommigen is het lastig om direct een antwoord te geven op deze vraag. En dat is niet zo gek, want op de voorgrond treden is lang niet altijd gemakkelijk. Meestal willen mensen wel graag het voortouw nemen, maar weten ze niet zo goed hoe. Daarom geef ik in deze blog 5 tips over hoe je meer initiatief kan tonen op de werkvloer.

Het belang van initiatief tonen

Voordat ik uitleg hoe je een actieve houding kan opstellen, is het goed om eerst te beseffen waarom initiatief nemen belangrijk is. Opdrachtgevers vinden het fijn wanneer net dat beetje extra wordt gegeven. Dat leidt niet alleen tot meer waardering, het geeft jou ook meer zelfvertrouwen. Je hebt meer kennis en ervaring dan je denkt. Probeer hierop te vertrouwen, het is zonde wanneer je hier geen gebruik van maakt.

1. Begin klein

Wanneer je initiatief neemt, hoef je niet meteen met baanbrekende ideeën aan te komen. Begin met kleine stappen, de rest volgt dan vanzelf. Dat kan je doen door simpelweg te vragen of er nog iets gedaan kan worden nadat je een taak hebt afgerond. Daarnaast komt het bij een organisatie weleens voor dat weinig informatie gedocumenteerd of nog niet up-to-date is. Wanneer je met dit soort dingen aan de slag gaat, toon je inzet. Je laat zien dat je proactief meedenkt met de organisatie en meehelpt om processen te optimaliseren.

2. Schakel een collega in

Heb je een collega die initiatiefrijk is of vaak met goede ideeën komt? Vraag hem of haar dan om tips. Het is goed om je kwetsbaar op te stellen, hier leer je alleen maar van. Eigenlijk is dit al een vorm van initiatief nemen.

3. Denk in oplossingen

Gedachten als ‘Ik draag geen ideeën meer aan, want het heeft toch allemaal geen zin’ zijn echte dooddoeners. Bekijk in plaats daarvan naar wat wel mogelijk is. Bedenk bijvoorbeeld: wat kunnen we veranderen binnen onze mogelijkheden? Misschien niet het hele proces, maar wel een deel daarvan. En al kan niet ieder initiatief meteen doorgevoerd worden, het is altijd goed om mee te denken.

WERKEN BIJ PEAK-IT
Wil jij samen met een ambitieuze groep mensen meewerken aan het hart van een organisatie? Bekijk dan snel onze IT-vacatures!
BEKIJK ALLE VACATURES

4. Bundel kleine dingen die je opvallen

Probeer niet te bazig over te komen door te vertellen hoe het allemaal ‘moet’. Maar vertel meer over wat je opvalt in de organisatie en bespreek dit met je leidinggevende. Nog beter is om dit soort zaken te bundelen en op een ander moment hierop terug te komen.

5. Durf te experimenteren

Wees niet bang en vertrouw op jezelf. Iedereen maakt fouten, durf te experimenteren! Vraag ook om feedback. Als je hiervoor openstaat, ben je op de goede weg. Bovendien is dit een boost voor je persoonlijke ontwikkeling.

Natuurlijk zijn de bovenstaande tips makkelijker gezegd dan gedaan. In de fieldmanagementgesprekken die ik voer, geef ik regelmatig advies over hoe je het beste hiermee om kan gaan. Velen vinden dit spannend en dat is begrijpelijk. Als IT-professional wordt veel van je verwacht. Hierin kan ik je coachen. De kennis en ervaringen die je opdoet bij een opdracht, zal je dan gemakkelijker bij een nieuwe opdracht kunnen toepassen.