Business Transformation

Thuiswerken door coronacrisis; aan deze 19 dingen moet je denken

Veel organisaties verzochten of verplichtten medewerkers om thuis te werken. Na de aangekondigde maatregelen rondom de coronacrisis vanuit de overheid zal dit aantal flink toenemen. Dit heeft een grote impact op IT-afdelingen en servicedesks. Om je hierbij te helpen, heb ik een checklist opgesteld.

Hardware

 Hebben alle gebruikers de juiste hardware (laptop, telefoon, etc.) tot hun beschikking?
Als gebruikers niet beschikken over een bedrijfslaptop; is het bring your own device-principe op orde?

Toegang tot software, documenten en servers

Heeft iedereen toegang tot de juiste software?
 Hoe snel kunnen licenties worden aangepast of opgeschaald?
Heeft iedereen toegang tot teleconference-oplossingen, zoals Skype en Webex?
Staan alle documenten in de cloud in plaats van op een lokale harde schijf?
Kan iedereen vanuit huis inloggen op de bedrijfsservers?
Beschikken gebruikers over goedwerkende wifi?

Doe de gratis test
Is jouw IT-afdeling crisis-proof?
Met deze korte test kom jij erachter of jouw IT-afdeling gereed is om de organisatie in tijden van crisis volledig remote te laten werken.
Doe de test

Beveiliging

Zijn verschillende devices waarmee gebruikers thuiswerken goed beveiligd?
Beschikken gebruikers thuis over goed beveiligde (VPN) verbindingen met voldoende snelheid?
Zijn er voldoende VPN-licenties beschikbaar? Of kunnen deze opgeschaald worden?
Is er een draaiboek voor het opzetten en controleren van beveiligde (VPN) verbindingen en is de Servicedesk in staat om hierbij te assisteren?
Zijn mobiele devices voorzien van antimalware oplossingen?

Kennis

Wat doe je met medewerkers die single point of knowledge zijn?
Zijn de gebruikers voldoende digitaal geletterd om thuis te kunnen werken? Loggen zij bijvoorbeeld niet zomaar in op openbare wifinetwerken?
Weten gebruikers goed waar zij terechtkunnen bij vragen of technische problemen?

Planning

 Komt door de extra supportaanvragen de IT-planning in de knel?
 Moeten migraties doorgaan wanneer de supportaanvragen toenemen?
 Wat gebeurt er met changes?

Er zullen ongetwijfeld nog meer zaken zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Bovenstaande punten geven in ieder geval een beeld dat het ‘even’ regelen van een werkplek voor de thuiswerkers niet zomaar iets is. Het zijn al met al behoorlijk veel zaken waar de IT-afdeling rekening mee moet houden.