Career

Comfortfood maakt blij; of toch niet?

Herkennen jullie dat? Dat nu, tijdens de lockdown, de maaltijden het hoogtepunt van de dag zijn geworden? We gebruiken comfortfood vaak om onszelf te verwennen of om onszelf te troosten. Helaas blijkt uit onderzoek dat te veel en te vaak ongezond eten ons echter niet gelukkig maakt. Het hangt zelfs samen met een verhoogd risico op depressies en angststoornissen. Hieronder leg ik uit waarom het helemaal niet gek is dat je ongezond gaat eten als je je niet goed voelt, maar vertel ik ook wat je beter wel kan eten.

Onze voorkeur voor comfortfood

Na een lange dag met een lekker groot stuk chocolade of met een zak chips op de bank; dat doen we bijna allemaal weleens. En dat is dus helemaal niet raar, want vanaf het moment dat we worden geboren hebben we een voorkeur voor zoet en vet eten. Gelukkig maar, want moedermelk is mierzoet en moddervet. We zijn zo geprogrammeerd dat het beloningscentrum in onze hersenen wordt geactiveerd als we zoete, vette en/of zoute voeding eten. Dit deel van onze hersenen vertelt ons dus: “Goed bezig! Ga zo door!”. We voelen ons dus daadwerkelijk écht wat beter na dat stuk chocolade.

Daarnaast is het in onze maatschappij ook heel normaal om jezelf te troosten met voedsel of om feestelijke gebeurtenissen te vieren met bijvoorbeeld een stuk taart. Hierdoor hebben we dus geleerd om voeding te associëren met bepaalde situaties. Zo aten wij vroeger thuis bijna elke vrijdag friet om het weekend in te luiden. Hierdoor staat er bij mij op vrijdag ook eigenlijk wel altijd iets van junkfood op het menu. Je legt dus verbanden tussen voedsel en situaties. Dit gaat allemaal zo onbewust dat je er vaak helemaal niet over nadenkt. Van friet eten krijg ik een positief gevoel, dus helemaal niet gek dat ik dit het liefst eet op een minder goede dag.

Gezondheidsrisico’s: angststoornis en depressies

Je kan je vast voorstellen dat het in de oertijd cruciaal was dat onze hersenen ons beloonden als we zoete, zoute en vette dingen aten. Er was in die tijd sprake van voedselschaarste. Dus als er voedsel voor handen was, was het van levensbelang dat we dat opaten en niet in de bosjes achterlieten. In de tijd waarin we nu leven is dit helemaal omgedraaid, we leven in een tijd waarin voedsel in overvloed aanwezig is. Helaas zijn onze hersenen niet anders gaan werken, waardoor het lastig is om comfortfood te weerstaan. Wanneer het eten van te veel comfortfood een gewoonte wordt kan het zelfs gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zoals overgewicht.

WERKEN BIJ PEAK-IT
Bekijk snel onze IT-vacatures!
Wil jij samen met een ambitieuze groep mensen meewerken aan het hart van een organisatie?
BEKIJK ALLE VACATURES

De Australische professor Felice Jacka doet al jaren onderzoek naar het verband tussen voeding en stemming. Haar bevindingen zijn dat te veel ongezond comfortfood en te weinig gezonde voeding depressie en angstoornissen in de hand kunnen werken. Het goede nieuws daarentegen is dat je met een gezond voedingspatroon je stemming juist een boost kan geven.

Boost je stemming!

Door haar onderzoeken heeft professor Jacka ontdekt dat de volgende voedingsmiddelen een boost voor je stemming zijn: fruit, groente, peulvruchten, volkoren granen, noten en zaden, voedsel met Omega-3 vetzuren en onverzadigde vetten. Ze legt uit dat mensen die een dieet hebben met meer plantaardige voeding, gezonde eiwitten en vetten een grotere kans hebben op een goede geestelijke gezondheid. Professor Jacka noemt een gezonde voeding de basis van een goede gezondheid, omdat deze voeding ons de duizenden gezonde voedingstoffen geeft die ons lichaam nodig heeft om ons lichaam en brein goed te laten functioneren. Deze voedingsstoffen bevatten ook veel voedingsvezels, die essentieel zijn voor een goede werking van je darmen. De professor geeft aan dat de wetenschap steeds meer inzichten krijgt van het effect van gezonde darmen op je gezondheid, ook op je geestelijke gezondheid.

Dus laten we onszelf afvragen of we écht zin hebben in friet op vrijdagavond of dat het een gewoonte is? En dat stuk chocolade, daar mogen we zeker op zijn tijd van genieten, maar niet om je beter te voelen. Want om je beter te voelen kan je dus beter een gezonde maaltijd op tafel zetten. En laten we daar nu met de lockdown ook wat meer tijd voor hebben.

Liefs Kathinka & Barbara

Topic