Servicedesk

Dit betekent corona voor jouw IT-afdeling

Door COVID-19, ook wel het coronavirus genoemd, komen bepaalde tech-trends in een stroomversnelling terecht. Anderen worden daarentegen weer herzien. Dat gebeurt nu; allemaal tegelijkertijd. Eén van de trends die nu de nodige uitdagingen oproept, is remote werken. Maar wat betekent het coronavirus voor jouw IT-afdeling? En hoe speel je in op het feit dat meer en meer medewerkers (verplicht) thuiswerken? In deze blog vertel ik je daar meer over.

Goed nieuws en minder goed nieuws

Laten we eerst beginnen met positief nieuws. Het aantal coronabesmettingen neemt in China af! Het lijkt er dan ook op dat alle genomen maatregelen effect hebben. Volgens de Chinese gezondheidscommissie is het hoogtepunt van de epidemie in het land voorbij. Op termijn wordt een vaccin beschikbaar gesteld en zal dit virus beheersbaar zijn.

Maar helaas hebben we ook nog te maken met minder goed nieuws. En dat heeft betrekking op het nu. Op het moment dat ik deze blog schrijf, zijn er al meer dan 600 coronapatiënten in Nederland. Berichtgeving in de media gaat voornamelijk over mensen die overleden of ziek zijn. Maar ook over angst en paniek, steden in een lock down, annulering van vluchten, afgelaste evenementen en dan hebben we het nog niet eens over de economische impact. Laat staan wat het voor onze branche te betekenen heeft.

Versnelde IT-trends door corona

De impact van het coronavirus is in de IT-branche inmiddels zichtbaar. De vraag naar chat- en video-software is op dit moment enorm. Ook worden diverse software-oplossingen tijdelijk gratis aangeboden om het werken op afstand te faciliteren. Daarnaast is developerconferentie Google I/O afgelast, besloot Microsoft om van zijn jaarlijkse MVP Global Summit een virtuele conferentie te maken en cancelde zij Microsoft Ignite in Amsterdam en vraagt Amazon werknemers op kantoor om hun VPN-verbindingen te testen, mocht het zover moeten komen.

Een aantal bedrijven uit de industrie geeft zelfs aan dat de corona-uitbraak de testcase is om het traditionele werken op kantoor te vervangen. Zo lanceerde Twitter hun work-from-home policy. Tegen BuzzFeed News zegt Chief HR Officer Jennifer Christie dat het coronavirus blijvende gevolgen heeft voor de manier waarop hun medewerkers nu werken. Zo verwacht ze dat mensen die eerst terughoudend waren in thuiswerken, hieraan zullen wennen. En managers die dachten dat het onmogelijk was om een team op afstand aan te sturen, toch manieren zullen vinden waardoor het wel kan. Twitter verwacht hiermee dat de trend waarmee het traditionele werken op kantoor minder wordt, nu echt gaat doorzetten.

Doe de gratis test
Is jouw IT-afdeling crisis-proof?
Met deze korte test kom jij erachter of jouw IT-afdeling gereed is om de organisatie in tijden van crisis volledig remote te laten werken.
Doe de test

De voorbereidingen in Nederland

Waar de maatregelen van Twitter plaatsvinden in Amerika, vinden nu ook al de nodige voorbereidingen op het coronavirus plaats in Nederland. Ook hier moedigen bedrijven medewerkers aan om vanuit huis te gaan werken. Maar lang niet iedereen is zo goed voorbereid als dat ze denken. Heb je zelf al gedacht over hoe jouw IT-afdeling ervoor gaat zorgen dat de continuïteit binnen de organisatie op peil blijft?

Een voorbeeld in het Nederlandse bedrijfsleven is ABN Amro, waar alle medewerkers zijn opgesplitst in een A- en B-team. Het ene team werkt vanuit huis en het andere zit op kantoor. Ook is het hoofdkantoor gesegmenteerd. Zo mag het personeel in de zes torens niet van de ene naar de andere lopen. Hierdoor blijft eventuele besmetting heel lokaal en weet de bank zeker dat alles blijft werken indien een medewerker in quarantaine moet. Naast het volgen van de opgestelde richtlijnen van het RIVM, doen we bij PEAK-IT op onze locatie in Eindhoven hetzelfde. Daar werken we inmiddels met een minimale bezetting op kantoor, waar de rest thuisblijft.

Dit zijn de maatregelen die je nu kan nemen

Heb je twijfels of jouw IT-afdeling goed voorbereid is op het coronavirus? Dan doe je er goed aan om te kijken naar de maatregelen die je nu al kunt nemen. Denk bijvoorbeeld aan het verschaffen van de benodigde hardware als laptops en telefoons. Maar kijk ook naar de software: heeft iedereen toegang tot de juiste programma’s? En hoe zit het met de beveiliging? Is er sprake van een veilige VPN-verbinding?

Daarnaast is de continuïteit van je organisatie van belang. Want wat doe je met medewerkers die single point of knowledge zijn? Als een Systeembeheerder ziek wordt, is er dan iemand die dit werk kan opvangen? Een oplossing die hierbij continuïteit biedt, is om samen te werken met een externe partij voor ondersteuning. Zo bouw je tevens op termijn een knowledge base op waar je altijd op kan terugvallen.

Als gebruikers vanuit huis werken, moet je je beseffen dat de problemen die normaal gesproken op de werkplek spelen nu verschuiven naar thuis. Kunnen zij dan alsnog support krijgen van de Servicedesk? Dit gaat verder dan de handelsinstructies die Servicedeskmedewerkers voorheen gewend waren. Want wat doe je als een gebruiker bijvoorbeeld niet voldoende bandbreedte heeft?

Mocht je dit nog niet geregeld hebben, dan is het zeker nog niet te laat. Zolang er personeel op de werkvloer aanwezig is, is er tijd om dit goed te organiseren. Voor advies over hoe je als IT-afdeling met het coronavirus om kunt gaan en wat ervoor nodig is om werken op afstand te faciliteren, kun je geheel vrijblijvend contact opnemen met onze noodlijn. Meld je hier aan voor gratis ondersteuning.

Topic