Op de werkvloer

Hoe ga je om met stress op de werkvloer?

Wist je dat 1 op de 3 ziektegevallen gerelateerd is aan stress? Iedereen ervaart weleens stress, ikzelf ook. Maar waar komt dit vandaan? En belangrijker nog; wat doe je ertegen? Ik help je in deze blog graag op weg om af te rekenen met die stressgevoelens!

Wat is stress eigenlijk?

Stress is een emotie die je ervaart op het moment dat je in contact komt met iets dat spanning of druk veroorzaakt. Denk aan de zenuwen die je krijgt wanneer je voor een grote groep een presentatie moet geven. Bij sommigen kan dit leiden tot stress, wat een benauwend gevoel geeft. Maar waar komt dit dan vandaan?

Vroeger was stress nuttig. In de prehistorie zorgde stress er namelijk voor dat je alert werd. Wanneer je oog in oog kwam te staan met een sabeltandtijger, dan was dat behoorlijk confronterend. Het lichaam geeft in deze situatie een signaal af en maakt een bepaald hormoon aan dat stress veroorzaakt. De reactie was wegrennen. Dit noemt men ook wel ‘fight or flight’.

Tegenwoordig komen we met steeds meer prikkels in aanraking die ditzelfde effect hebben op ons lichaam. Het is dan belangrijk om onderscheid te maken tussen levensgevaar en bijvoorbeeld te laat komen.

De oorzaak van stress

Er zijn verschillende oorzaken voor het ervaren van stress, zoals emoties, slecht eten, werk, drukte, etc. De grootste veroorzaker van stress is dat je ergens controle over wilt hebben waar je helemaal geen controle over kunt hebben. Een goed voorbeeld van zo’n situatie is ontslag krijgen. Deels heb je dit in de hand door goed je werk te doen, initiatieven te ontplooien en met je manager in gesprek te gaan. Desondanks blijft er een stuk onzekerheid, omdat jouw manager de eindbeslissing neemt. Het is dan de kunst om dit te accepteren.

WERKEN BIJ PEAK-IT
Wil jij samen met een ambitieuze groep mensen meewerken aan het hart van een organisatie? Bekijk dan snel onze IT-vacatures!
BEKIJK ALLE VACATURES

Hoe herken je stress en hoe ga je ermee om?

Stress voel je door je hele lichaam. Dit kan variëren van een versnelde hartslag en ademhaling tot vermoeidheid en van hoofdpijn tot weinig/meer eetlust. Vaak gaat stress ook gepaard met slapeloosheid en concentratieverlies. Maar wat doe je ertegen?

1. Doe een bodyscan

Herken je stresssymptomen? Ga dan na waar je dit in je lichaam voelt door middel van een bodyscan. Voel je bijvoorbeeld druk op je borst? Adem dan een paar keer diep in en uit. Vaak heb je een hoge ademhaling die deze steek in de borst kan veroorzaken.

2. Mediteer zo nu en dan

Probeer je lichaam zo ontspannen mogelijk te maken door één te zijn met je lichaam. Vaak zit stress in je hoofd, omdat je veel piekert over dingen in het verleden of in de toekomst. Je lichaam reageert op deze piekergedachten, waardoor je een hoge ademhaling of druk op de borst kunt ervaren. Natuurlijk zullen gedachten er altijd zijn, maar het is de kunst om ze te laten komen en gaan. Visualiseer bijvoorbeeld dat je je gedachten op een bootje zet en weg laat varen of bindt ze aan een ballon en laat ze wegvliegen. Ook zijn jij en je lichaam één tijdens het sporten. Je denkt op dat moment niet meer na over die vreselijk lastige vraag van die eindgebruiker die heel boos was. Ditzelfde effect kun je thuis creëren door een paar meditatie-oefeningen te doen.

3. Focus op wat je nu aan het doen bent

Er is een lange wachtrij op de Servicedesk terwijl jij bezig bent met een gebruiker aan de telefoon. Je ervaart angst dat de wachtende gebruikers boos worden, omdat het allemaal zo lang duurt. Maar kan jij hier daadwerkelijk iets aan veranderen? Nee. Je helpt momenteel een gebruiker en je kunt niet meer dan je best doen. Probeer hier dan ook bij te blijven. De rest komt later. Sluit je daarom af voor de andere prikkels en je eigen negatieve gedachten.

4. Neem rust en relax voldoende

Tegenwoordig zijn we allemaal erg druk op sociale vlakken. Echter is dit niet iets wat altijd moet. Het is juist goed om eens niks te moeten en op de bank neer te ploffen met een boek. Zorg er ook goed voor dat je op tijd naar bed gaat en aan lichaamsbeweging doet. Dit zal je gemoedstoestand echt positief beïnvloeden. Heb je een drukke ochtend gehad op je werk? Maak dan bijvoorbeeld een wandeling na je lunch om een frisse neus te halen.