Management

10 tips voor een gezonde thuiswerkplek

Door de coronacrisis werken veel mensen momenteel thuis. Velen noemen dit dan ook het grootste thuiswerkexperiment ooit. Thuiswerken biedt een aantal voordelen, maar brengt ook zeker uitdagingen met zich mee. Want hoe zorg je ervoor dat je thuis net zo productief aan de slag kan als op je werk, zonder dat je privé-/werkbalans zoekraakt? In deze blog geef ik je tien tips om dit voor elkaar te krijgen.

1. Start je werkdag niet te laat

Hoe verleidelijk het ook is om nog even een keertje om te draaien in je bed of uitgebreid te ontbijten, is het toch verstandig om je thuiswerkdag niet te laat te starten. Routine is namelijk enorm belangrijk voor je productiviteit en energieniveau. Probeer daarom een ritme voor jezelf te creëren en sta iedere dag rond dezelfde tijd op.

2. Creëer een goede werkplek

Met je laptop op de bank klinkt aantrekkelijk, maar is ergonomisch niet goed. Daarnaast stimuleert het je productiviteit ook niet. Houd het daarom professioneel en creëer een werkplek waar je je goed kan concentreren. Zorg er daarom voor dat de keuken-/eettafel leeg is of dat je aan een opgeruimd bureau werkt. Verder is het belangrijk om een goede stoel, bureau/tafel en beeldscherm te hebben waarvan je de juiste hoogtes kan instellen om pijnklachten aan de nek en schouders te voorkomen. Heb je geen verstelbare tafel of bureau? Zorg er dan met kussens voor dat je op de juiste hoogte zit met ontspannen schouders en nek. En plaats je beeldscherm op een stapel tijdschriften tot deze op de juiste hoogte staat.

3. Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Afleiding is de grootste uitdaging tijdens het thuiswerken. Als je eenmaal bent afgeleid, kost het tijd en energie om je aandacht weer te vestigen op je werk. Probeer afleiding dan ook zoveel mogelijk te beperken door bijvoorbeeld meldingsgeluiden van je email uit te zetten. Leg ook een notitieblok neer om gedachten die de kop op steken, op te schrijven. En zorg natuurlijk voor een opgeruimde werkplek. Ben je echt volledig afgeleid en lukt het niet meer om te concentreren? Neem dan even een korte pauze.

Als je kinderen hebt, die momenteel ook verplicht thuis zijn, dan heb je een extra uitdaging tijdens het thuiswerken. Breek in dit geval de dag op in stukjes, zodat je tussendoor tijd hebt om je kinderen te vermaken. Wat ook kan helpen is om samen te werken. Zet je kind naast je neer aan het bureau of de tafel met iets lekkers, een kleurplaat of schoolwerk.

4. Neem pauzes

Je vergeet de tijd al snel als je eenmaal een goede flow te pakken hebt. Echter zijn pauzes belangrijk voor je productiviteit. Het biedt namelijk rust voor je hoofd, zodat je daarna weer heerlijk aan de slag kan. Onze hersenen kunnen namelijk niet continu geconcentreerd functioneren. Dus neem korte pauzes door bijvoorbeeld een kopje koffie te halen of om even de benen te strekken. Zorg er ook voor dat je de tijd neemt om te lunchen!

Werken bij PEAK-IT
Solliciteren is bij ons gewoon mogelijk!
Vanwege het coronavirus is er momenteel veel onzekerheid. We vinden het belangrijk om je te laten weten dat het gewoon mogelijk is om bij ons te solliciteren. Jouw sollicitatiegesprek vindt online plaats, bijvoorbeeld via Skype of Microsoft Teams.
BEKIJK ALLE VACATURES

5. Beweeg voldoende

Wanneer je thuiswerkt, zal je meer stilzitten dan op je werk. Dit heeft een ongunstig effect op je concentratie. Zorg daarom tijdens het thuiswerken voor voldoende beweging. Loop bijvoorbeeld tijdens een telefonisch overleg door het huis of probeer staand te werken. Je kan een eigen stabureau creëren door een krukje op je huidige bureau te plaatsen en daar je beeldscherm op te zetten. Staand werken is beter voor de doorbloeding en stimuleert bovendien je concentratievermogen.

6. Haal een frisse neus

Ga even lekker naar buiten. Maak bijvoorbeeld een ommetje na je lunch. Dit werkt ontspannend en zorgt tevens voor die benodigde beweging. Door een frisse neus te halen, kun je het tweede deel van de dag weer productief verder. Als je naar buiten gaat om te wandelen, houd dan wel 1,5 meter afstand van anderen. Luister ook goed naar de maatregelen die de overheid momenteel neemt. Ga desnoods even in je tuin of op je balkon zitten.

7. Eet gezond en drink voldoende water

Gezond eten is van invloed op je productiviteit. Zo zal je veel productiever zijn wanneer je gezond eet. Vetten en suikers zorgen voor (extreme) energiepieken en -dalen, terwijl gezond eten voor een gebalanceerde energievoorziening verspreid over de dag zorgt. Daarnaast is het belangrijk om dagelijks 1,5 tot 2 liter water te drinken om fit en alert te blijven. Zet bijvoorbeeld een flesje water op je bureau en drink deze een paar keer per dag leeg. Als je deze dan weer bijvult, kan je gelijk je benen even strekken.

8. Samenwerken met collega’s op afstand

Thuiswerken kan leiden tot gevoelens van eenzaamheid, wat weer leidt tot verminderde motivatie en productiviteit. Daarom is het belangrijk om goed en frequent contact te houden met je collega’s. Tools als Skype for Business en Microsoft Teams zijn hier uitermate geschikt voor. Plan bijvoorbeeld dagelijks een video-call met elkaar voor een dagstart. Hierin kan je elkaar op de hoogte houden van wie waarmee bezig is en hoe je elkaar kunt helpen. Daarnaast is het belangrijk om ook nu met elkaar te socializen, zoals je normaal bij het koffieapparaat doet. Dus organiseer een online koffiepauze met elkaar of laat iedereen bij een online vergadering een korte persoonlijke update geven.

9. Maak je progressie zichtbaar

Een van de belangrijkste factoren in onze werkmotivatie is het zien van resultaten van je werk. Wanneer je samenwerkt vanaf verschillende locaties, kan het soms lastig zijn om te (laten) zien wat de progressie en resultaten van je werk zijn. Maak daarom tijdens online vergaderingen de voortgang van jouw werk zichtbaar.

10. Behandel thuiswerken gewoon als werken

Voor sommigen is het tijdens thuiswerken lastig om grenzen te stellen, omdat de overgang tussen privé en werk ontbreekt. Het gevaar is dat je al snel overwerkt. Daarom is het uitermate belangrijk om te doen alsof je naar je werk gaat. Sta op hetzelfde tijdstip op, houd kantooruren aan om te voorkomen dat je te lang doorwerkt en trek normale kleren aan en geen joggingbroek of pyjama. Je hersenen linken bepaalde outfits namelijk aan bepaalde emoties en gedrag.