Career

Zo ga je om met stress

Stress, stress, stress en nog eens stress! Het is een veelbesproken onderwerp dat onze westerse samenleving domineert. Het lijkt net een terugkerend virus waar we maar geen vaccin voor kunnen vinden. Maar wat is stress nu precies? Is het iets dat bij de mensheid hoort of kunnen we helemaal stressvrij leven? En als het bij ons hoort, hoe gaan we er dan mee om?

Wat is stress?

Stress is een chemische reactie, die we ervaren als we in contact komen met iets dat spanning of druk veroorzaakt. Het heeft als doel ons lichaam in een staat van paraatheid te brengen ter voorbereiding op gevaar of dreiging, ook wel bekend als ‘Fight or flight’. Dit is een automatisch verdedigingsmechanisme dat we sinds de oertijd al hebben. Dit mechanisme is heel handig als er een tijger achter je aanzit, want hierdoor rennen we voor ons leven. Vertaald naar de huidige samenleving, zet dit mechanisme ons schrap wanneer we een ongeluk op de snelweg zien en snel moeten remmen. Deze reactie gaat gepaard met een aantal fysiologische veranderingen: onze harstslag, bloeddruk en adrenaline stijgen en de spijsvertering vertraagt. Echter worden we in onze Westerse samenleving veel blootgesteld aan stimuli die dezelfde stress veroorzaken die de tijger zou oproepen. De ‘Fight or flight’ wordt namelijk ook ingeschakeld door ongezond eten, deadlines, relatieproblemen, een druk gezinslevens en 1000 andere zaken waar we in het dagelijks leven mee te maken hebben. Hierdoor blijft ons lichaam in een voortdurende staat van paraatheid, waardoor ons afweersysteem wordt aangetast en we sneller bevattelijk zijn voor ziektes.

Kortom, stress is onderdeel van ons primaire systeem en nuttig. Echter, het is belangrijk om een onderscheid te kunnen maken tussen een tijger die achter je aankomt en te laat komen, aangezien ons lichaam het verschil tussen deze twee niet weet. In tijden van drukte en stress is het daarom belangrijk om genoeg rust te nemen en goed voor jezelf te zorgen. Maar hoe vind je die rust? Hieronder een aantal tips!

Tip #1: ‘A cold shower a day, keeps the doctor away’

Bovenstaande uitspraak is het levensmotto van onze Wim Hof, oftewel de ‘Iceman’. Wim Hof heeft met wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat het mogelijk is om weerstand op te bouwen tegen stress in je omgeving middels de juiste ademhaling en blootstelling aan kou. Als gevolg hiervan krijg je meer controle over je emoties, gedachten en daden. Blootstelling aan kou, oftewel een koude douche, klinkt niet bepaald aantrekkelijk. Maar dit biedt veel voordelen als een energieboost (de bloed toevoer wordt verbeterd), versterkt afweersysteem (je wordt minder snel ziek) en omgaan met stress. Door deze voordelen is het zeker de moeite waard om te proberen!

Guidelines voor de cold shower experience
Neem de komende 10 dagen elke ochtend een koude douche. Begin met een lekkere warm douche en sluit dit af met een koude. Bouw dit langzaam op, ga bijvoorbeeld de eerste dag 5 sec onder het koude water en de volgende dag bijvoorbeeld 10. Voordat je onder het koude water stapt adem je een paar keer diep in via je mond en neus en uit via de mond. Spring er niet gelijk onder, maar laat je lichaam wennen door je handen en voeten eerst nat te maken. Stap er onder, blijf je focussen op je ademhaling, ontspan en enjoy!😊

WERKEN BIJ PEAK-IT
Bekijk snel onze IT-vacatures!
Wil jij samen met een ambitieuze groep mensen meewerken aan het hart van een organisatie?
BEKIJK ALLE VACATURES

Tip #2: Gewoon even bestaan

Een andere manier om te dealen met stress is meditatie. Meditatie wordt vaak gezien als iets zweverigs, dat je stil moet zitten op een kussen in een lotushouding. Niets is minder waar. Het helpt je juist met beide benen op de grond te komen, je in het hier en nu te brengen en je niet te laten afleiden door al die gedachten die je zo in de weg zitten. Wist je dat 95% of meer van je gedachten nutteloos zijn? Super zonde van je tijd om daar al je aandacht aan te besteden! Door middel van meditatie ga je terug naar je oorspronkelijke staat van wie je echt bent: een ontspannen lichaam, een rustige en diepe ademhaling, het breng je in je gevoel (dus je zit in je lichaam, zoals je bij sporten ervaart en niet in je hoofd) en je aandacht is op het nu gericht (in plaats van de toekomst of verleden). Kortom je neemt een moment om simpelweg gewoon even te bestaan! Probeer elke ochtend en avond 5 min hiervoor de tijd te nemen en je zal snel merken dat je meer rust in je leven creëert.

Guidelines voor de meditatie experience:

  • Ga op een rustige plek zitten/liggen
  • Steek een kaarsje op als je dat gezellig vindt en zet rustgevende muziek op
  • Sluit je ogen
  • Focus op je ademhaling: adem goed in en uit. Je kan alle negatieve gedachten en emoties loslaten d.m.v. de ademhaling.
  • Doe een bodyscan: focus eerst op je voeten en ga langzaam omhoog totdat je bij het kruintje van je hoofd ben. Je kan namelijk alles ontspannen!
  • Als er gedachten naar boven komen, laat ze gaan. Je kan ze op een bootje zetten en laten wegvaren of aan een opstijgende ballon hangen.

Als je deze manier van ontspannen onder die knie hebt, hoef je op een gegeven moment niet eens meer de tijd te nemen om ervoor te zitten of liggen. Je kan dit op elk moment toepassen, zelfs als je aan het werk bent! Vind je het een uitdaging om dit zelfstandig te doen? Dan kan je ook begeleide meditatie gebruiken.

Tip #3: Luister naar muziek

Ook muziek kan een positief effect hebben op ons drukke bestaan. Breinwetenschapper Erik Scherder geeft aan dat muziek een basis is voor een gezonder en stabieler leven. Het mooie is dat het niet uitmaakt of je Bach of Justin Timberlake luistert, de voorwaarde is wel dat je muziek luistert waar je van houdt. Wil je echt een kalmerend effect ervaren? Dan kan je het beste naar rustige muziek luisteren, daarvan is aangetoond dat het de productie van stresshormonen verlaagt. Wil je meer inspiratie? Check de PEAK-IT playlist of onderstaand klassieke muziekstukken:

  • Van het Air van J.S. Bach
  • Händel – Watermuziek
  • Chopin – Nocturnes
  • Schubert – Symfonie nr. 8 in B-mineur
  • Pachelbel – Canon in D
  • Albinoni – Adagio in G
  • Mozart – Pianoconcert nr. 21
  • Beethoven – Pastorale
  • Elgar – Salut d’amour

Blijf je bewust

Stress zal altijd een onderdeel zijn van ons leven. Dat is niet erg, want we hebben het nodig. Alleen is het wel belangrijk om bewust te zijn van wanneer je te veel stress ervaart en hoe je hier mee om kan gaan. Ik hoop dat bovenstaande tips je zullen helpen om meer ontspannen en gelukkig in het leven te staan!

Liefs Kathinka en Barbara!

Topic